وبلاگ

چاپگر جوهرافشان چیست؟ مزایا و معایب چاپگر جوهرافشان

چاپگر جوهرافشان چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)

به احتمال زیاد شما هم نام پرینتر جوهرافشان را در بازار دستگاه‌ ها و چاپگر های اداری ، بار‌ها و بار‌ها شنیده‌اید اما شاید برای شما سوال باشد که چاپگر جوهرافشان چیست و چه کاربردی دارد؟

از پرکاربرد ترین و رایج ترین دستگاه های پرینت و چاپ که این روزها بسیاری از کاربران برای ادارات و مصارف خانگی از آن ها استفاده می کنند ، چاپگرهای جوهر افشان می باشند. این نوع چاپگر به صورت تک کاره ، سه کاره و چهار کاره و در تنوعی از قیمت ها و مدل ها در بازار موجود می باشد.

هر کدام از این مدل ها ویژگی و قابلیت های خاص خود را در کسب و کارهای گوناگون دارند. از برندهای معروف تولید پرینترهای جوهر افشان می توان به سامسونگ ، برادر ، اچ پی ، کانن و اپسون اشاره کرد.

یه سایت متفاوت و حرفه ای برای کسب و کارت داشته باش !

شرکت طراحی سایت و سئو روژان وب

روژان وب

پرینترهای جوهر افشان از محبوب‌ترین چاپگرها برای پرینت تصاویر محسوب می شوند و بیشترین مصرف آن ها برای چاپ عکس ‌، بروشور ، کاتالوگ و… می‌باشد. پرینترهای جوهرافشان عموما برای استفاده در خانه ، آتلیه ها ، ادارات کوچک و مدارسی که مدارک و اسناد عکس‌دار پرینت می‌کنند ترجیح داده می ‌شوند.

پرینتر های جوهرافشان از نازل ‌های کوچکی استفاده می کنند که قطرات جوهر را مستقیما روی کاغذ پخش خواهند کرد. این روش برای تصاویر رنگ روشن گزینه ای بسیار مناسب می باشد. اگر به دنبال پرینت عکس‌ های گرافیکی با کیفیت بالا هستید ، این نوع چاپگر بهترین گزینه برای شماست.

کارتریج های جوهر عموما در رنگ های سرخابی ، زرد و فیروزه ای تولید و به فروش می رسند. این سه رنگ اصلی با هم می توانند به وسیله چاپگر مخلوط شوند و هر رنگی را که برای کار چاپ لازم و ضروری می باشد ، تشکیل دهند.

 

مزایای چاپگر جوهرافشان چیست؟

  • چاپگرهای جوهرافشان عموما سبک تر و کوچکتر هستند و به این دلیل که که فضای بسیار کمی را اشغال می کنند ، برای استفاده در دفاتر کار و اتاق مناسب می باشند.
  • برای چاپ اسناد با تصاویر زیاد و عکس هایی با کیفیت بالا بسیار مناسب هستند. همچنین چاپگرهای جوهرافشان توانایی بهتری در ترکیب کردن رنگ ها و ارائه تنوع رنگی نسبت به پرینترهای لیزری دارند.
  • چاپگرهای جوهرافشان ارزان تر از چاپگرهای لیزری هستند.
  • چاپگرهای جوهرافشان به زمان گرم شدن پیش از چاپ نیاز ندارند.
  • بر روی انواع مختلف کاغذ از جمله کاغذ هنری ، کاغذ گلاسه و پارچه قابلیت پرینت دارد.
  • با کاغذهایی با ابعاد بزرگ سازگار می باشد.

مزایای چاپگر جوهرافشان چیست؟

معایب پرینترهای جوهر افشان

  • کاربرانی که به طور منظم عملیات پرینت را انجام می دهند و به طور مداوم مجبور به خرید مجدد کارتریج هستند ، هزینه خرید جوهر بالایی دارند.
  • چاپگر های جوهرافشان از چاپگرهای چاپگرهای لیزری کند تر می باشند.
  • ظرفیت سینی کاغذ چاپگر های جوهرافشان از 50 تا 100 برگ نیز می باشد که برای کاربری که زیاد چاپ می کند ، می تواند کم باشد.
  • چرخه کار ماهانه چاپگرهای جوهرافشان کم تر از چاپگرهای لیزری می باشد.

 

ساختار چاپگر جوهرافشان چیست و بخش ‌های تشکیل دهنده آن کدامند؟

در بعضی از پرینتر های جوهرافشان مانند Canon’s BubbleJet ، از جوهر داغ شده و در بعضی از نمونه های دیگر مانند Epson’s Stylus از هدهای چاپ پیزو الکتریک استفاده می گردد.

چاپگرهای جوهرافشان همه یک مکانیسم هد چاپ ، حرکت دادن هد و اجزای حرکت کاغذ دارند.

چاپگرهای جوهر افشان معمولا جوهر را از میان یک سری مجرای بسیار ریز خارج کرده و روی کاغذ انتقال می دهند. این چاپگر ها عملیات انتقال جوهر را با روش های مکانیکی و بر اساس گرما انجام می‌دهند.

در پرینترهای جوهرافشان که از روش گرمایی استفاده می کنند ، یک سری مقاومت ریز در آخر هر کدام از مجراهای انتقال جوهر وجود دارد. جوهر موجود در لوله به وسیله این مقاومت ها تحریک شده و یک حباب بسیار ریز هوا را به وجود می آورند که قطره ای کوچک از جوهر را به بیرون هدایت می‌کند.

پرینترهای مکانیکی نیز از همین روش استفاده می کنند ، اما به وسیله نیرویی که هد بر جوهر وارد می‌کند ، عملیات چاپ را انجام می دهند.

 

کارتریج چاپگرهای جوهرافشان

Ink cartridge جعبه های مخصوصی هستند که جوهر درون آن ها نگهداری می شود. امروزه در بیشتر چاپگرهای جوهرافشان چهار کاتریج وجود دارد : سه رنگ اصلی زرد ، آبی ، قرمز و رنگ سیاه.

وجود رنگ سیاه به این دلیل است که حتی پرینترهای رنگی هم غالباً از رنگ سیاه بیشتر از رنگ‌های دیگر بهره می برند.

کارتریج چاپگرهای جوهرافشان

بسیاری بر این باور هستند که امکان شارژ کارتریج برای این چاپگر‌ها وجود ندارد ، اما این طور نیست. متخصصان پرینترهای جوهرافشان شارژ کردن کارتریج چاپگرهای جوهری را توصیه نمی کنند زیرا در هنگام عمل شارژ کردن ، فرد متخصص باید با استفاده از سوزن و سرنگ بدنه کارتریج را سوراخ کند. موقعی که بدنه سوراخ می شود ، این احتمال وجود دارد که نشتی جوهر اتفاق افتد. نشت جوهر در چاپگر ، می‌تواند به قطعات دستگاه صدمات زیادی وارد کند.

 

هد چاپگر جوهرافشان چیست؟

وسیله سوزن ‌های نازل بسیار کوچکی که روی هد پرینتر قرار دارد ، عمل پاشیدن قطرات ریز جوهر روی کاغذ صورت می‌گیرد. با عبور کاغذ از زیر هد پرینتر جوهری ، دستگاه هد نیز حرکت کرده و این سوزن‌های بسیار ریز که با عنوان جت نیز شناخته می‌شوند ، جوهر را روی کاغذ اسپری می‌کنند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

 

موتور Stepper در چاپگر جوهرافشان چیست؟

برای انجام پروسه پرینت ، هد چاپگر باید روی کاغذ حرکت کند. برای حرکت هد روی کاغذ ، سیستم هد از طریق یک تسمه به موتور Stepperوصل شده و بعد از تکان خوردن تسمه به وسیله این موتور ، هد نیز در طول کاغذ حرکت خواهد کرد.

 

میله تثبیت کننده چاپگر جوهر افشان

سیستم هد جدا از موتور Stepper برای حرکت دادن هد روی کاغذ به میله تثبیت کننده نیز نیاز دارد. از این میله برای اطمینان از استحکام و ثبات هد ، در زمان حرکت آن روی کاغذ بهره برده می شود.

 

کلاهک پمپ

وظیفه کلاهک پمپ در پرینترهای جوهرافشان عمل clean کردن هد و همچنین جلوگیری از خشک شدن نازل های هد می‌ باشد.

در صورتی که پرینتر برای مدت زمان زیادی کار نکند ، به صورت خودکار عملیات پاکسازی هد انجام می شود. پس از تمام شدن عملیات فوق که Clean Cycle نیز نامیده می شود ، پرینتر آماده پرینت درخواست های جدید می شود.

کلاهک پمپ

دستگاه تغذیه کاغذ در چاپگر جوهرافشان چیست؟

بیشتر پرینترهای جوهرافشان یک سینی برای قرار دادن کاغذ دارند ، اما برخی دیگر از یک Feeder بهره می برند.

با استفاده از مجموعه غلتک ، کاغذ های موجود در Feeder به داخل پرینتر انتقال پیدا می کنند تا هد عمل چاپ را بر روی آن ها انجام دهد. سیستم مکانیکی تغذیه کاغذ و موتور غلتک ها را جهت حرکت کاغذ به میزان مورد نیاز ، به حرکت در می آورند.

 

برد اصلی

در واقع برد اصلی ، مدار کنترل عملیات پرینت می باشد که تمام عناصر مکانیکی موجود در پرینتر را کنترل کرده و اطلاعات بیرون آمده از کامپیوتر را بر صفحه کاغذ پرینت خواهد کرد. این قسمت به وسیله پورت به کامپیوتر وصل خواهد شد.

برخی از مدل های چاپگرهای جوهرافشان ارزان‌ قیمت هستند و تنها راه اتصال به آن ‌ها از طریق USB می باشد. این چاپگرها برای کارهای سبک خانگی یا شرکت‌های کوچیک گزینه ای بسیار مناسب می باشند.

پرینترهای جوهرافشان دیگری نیز وجود دارند که علاوه بر پورت  USB، پورت اترنت هم دارند. البته که چاپگرهای جوهرافشان‌ جدید به استاندارد Wi-Fi نیز مجهز می باشند. توسط این قابلیت شما می‌توانید با تلفن همراه خود به ‌صورت بی ‌سیم به چاپگر وصل شوید و فایل مورد نظر خود را به چاپ برسانید.

توانایی پشتیبانی از پرینت بی ‌سیم به وسیله دستگاه ‌های تلفن همراه ، هم برای مصرف‌کنندگان و هم برای مشاغل اهمیت زیادی دارد.

پرینترهای جوهرافشان

در نهایت چاپگرهای جوهر افشان برای چه کسانی مناسب است؟

چاپگرهای جوهر افشان برای کسانی که به پرینت تصاویر با کیفیت بالا و زنده احتیاج دارند و برای آتلیه ها و عکاسان بهترین گزینه به حساب می آید. پرینترهای جوهر افشان تناژ متنوعی دارند و در ترکیب رنگ ها نیز بهتر می توانند عمل کنند.

پرینترهای جوهر افشان در مورد عکس هایی با وضوح بالا که عمق رنگی و تنوع باور نکردنی دارند ، بر پرینترهای لیزری پیروز خواهند شد.

حال که دانستید چاپگر جوهرافشان چیست و با مزایا ، معایب و ساختار آن آشنا شدید ، قطعا بهتر می توانید به خرید پرینتر مورد نظر خود بپردازید. استوک پرینتر ارائه دهنده انواع پرینتر دست دوم (استوک) با قیمت بسیار مناسب و تنوع مدل می باشد. از بخش محصولات می توانید به مشاهده این پرینتر ها بپریدازید و در صورتی که نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید می توانید با کارشناسان بخش فروش در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *