وبلاگ

چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟ نحوه کار پرینترهای لیزری

چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟
4.3/5 - (6 امتیاز)

با یکی دیگر از سری مقالات فنی تخصصی استوک پرینتر در خدمت شما کاربران گرامی هستیم. چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟ این روزها چاپگر های لیزری که از به روز ترین نوع چاپگر ها هستند تقریبا در هر دفتر کار و اداره ای وجود دارند و با سرعتی که دارند روند چاپ را بهبود بخشیده اند.

شاید برای شما هم جالب باشد که عملکرد و طرز کار چاپگر های لیزری چگونه است و طی چه فرآیندی یک برگه از‌‌ پرینتر شما خارج می شود. در این مقاله قصد داریم عملکرد و طرز کار چاپگر لیزری را به طور کامل توضیح دهیم تا با نحوه کار این دستگاه ها بیشتر آشنا شوید.

در سال ۱۹۷۵ اولین چاپگر لیزری ساخته شد ، کمپانی اچ پی نه سال بعد ، اولین چاپگر لیزری خود که پرینتری جمع و جور با قیمتی مناسب و سریع بود را روانه بازار کرد. این چاپگر قادر بود ۸ صفحه را در دقیقه به چاپ برساند ، این موضوع انقلابی بزرگ را در تکنولوژی دستگاه‌های اداری به وجود آورد.

یه سایت متفاوت و حرفه ای برای کسب و کارت داشته باش !

شرکت طراحی سایت و سئو روژان وب

روژان وب

با گذشت سال‌ها ، چاپگرهای لیزری زیادی اعم از تک کاره و چندکاره در کمپانی های بزرگی مثل کانن ، سامسونگ ، برادر و … طراحی و تولید شدند که همواره بر قابلیت آن‌ها افزوده شد و همگام با تکنولوژی پیشرفت کردند. امروزه پرینترهای لیزری مدرن این توانایی را دارند که تا ۷۰ صفحه در دقیقه را چاپ کنند.

 

کاربرد پرینتر لیزری

اگر هر روز باید جزوات و اسناد زیادی را بایگانی و یا چاپ کنید و برای شما کیفیت چاپ سیاه و سفید متون اهمیت بسیار زیادی دارد ، بدون شک چاپگر لیزری برای شما بهترین انتخاب است.

در شرکت ‌هایی که حجم کاری بالایی دارند و سرعت چاپ پرینت اسناد برای آن‌ها بسیار اهمیت دارد، این پرینتر می‌تواند بسیار کاربردی و مفید واقع شود. همچنین چاپگر لیزری برای چاپ فونت ‌های ریز و درشت و متون انتخابی ایده آل است.

کاربرد پرینتر لیزری

چاپگرهای لیزری سینی‌هایی با ظرفیت بالای کاغذ دارند. در نتیجه این توانایی را دارند که تعداد صفحات بیشتری را در یک زمان مشخص به چاپ برسانند. همچنین آن‌ها قادر هستند بدون هیچ مشکلی تا هزاران صفحه را در ماه ، پرینت کنند.

وضوح تصویر یا Dpi در بیشتر مدل‌های چاپگرهای لیزری ، در حدود ۶۰۰ نقطه در اینچ و یا 1200 نقطه در اینچ می باشد. این میزان وضوح ، برای پرینت روزمره و عادی در کسب و کار‌ها و شرکت ها کافیست. البته میزان رزولوشن در یک پرینتر لیزری پیشرفته می‌تواند به ۲۴۰۰ dpi نیز برسد.

 

اجزای یک چاپگر لیزری

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که چاپگر لیزری چگونه کار میکند بهتر است به معرفی اجزای آن بپردازیم.

یک پرینتر مدرن لیزری ۹ جز اصلی دارد که هر یک در تولید یک چاپ با کیفیت که این روزها به آن عادت کرده ایم ضروریست. آناتومی پرینتر به شرح زیر می باشد:

 

منبع تغذیه (Power Supply)

منبع تغذیه در فرآیند انتقال و شارژ درام ، برای تبدیل جریان برق به ولتاژهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

فورمتر (Formatter)

فورمتر واسطه بین پرینتر و رایانه می باشد و این وظیفه را دارد تا اطلاعات را از کامپیوتر دریافت و آن ها را به یک فرمت قابل درک برای قسمت های داخلی چاپگر تبدیل کند.

 

لیزر (Laser)

لیزر از چندین قسمت به وجود آمده است و طرز کار آن در چاپگر لیزری تبدیل اطلاعات به پرتو می باشد که بر روی درام تابیده خواهند شد.

این پرتوها باید به بخش های معین از درام تابیده شوند که این عمل از طریق اپتیک هایی در داخل لیزر و اجزا آینه ای کنترل می شوند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

لیزر (Laser)

 

درام (Drum) در چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟

درام ذرات تونر با بار مثبت را بر روی سطح خود جذب می کند. در این عمل ، پرینترهای لیزری عموما از سیم های کرونا بهره می برند که ولتاژ بالایی را می توانند تحمل کنند.

به محض شارژ کافی درام ، پرتوی لیزر به وسیله آینه هایی به سطح آن هدایت می شود که تصاویر را اسکن خواهد کرد.

 

سیم های کرونا (Corona Wires)

وظیفه شارژ درام بر عهده سیم کرونا اولیه می باشد تا واحد درام قادر باشد ذرات تونر را روی سطح خود جذب نماید. همچنین وظیفه شارژ کاغذ بر عهده سیم کرونا ترانسفر می باشد تا ذرات تونر را از روی سطح درام به سمت خود بکشد.

این سیم ها جهت به وجود اوردن شارژ کافی ، به ولتاژ بالا نیاز دارند که به وسیله منبع تغذیه تأمین خواهد شد.

 

کارتریج و تونر (Cartridge)

طرز کار کارتریج در چاپگر لیزری چگونه است؟ کارتریج منبع تامین رنگ چاپگر می باشد ، به عبارت دیگر ماده ‌ای که چاپگر جهت پرینت عکس‌ها و اسناد از آن بهره می برد ، درون این منبع قرار گرفته است.

تونر در واقع همان پودری می باشد که درون کارتریج قرار گرفته است و چاپگر با استفاده از آن ، می تواند اسناد را به چاپ برساند.

پودر تونر از ترکیب خشک مواد پلاستیکی ، مواد پلی‌ استر ، اکسید آهن ، کربن و مواد سیاه یا سایر رنگ‌ دهنده هایی که باعث به وجود آمدن تصویر واقعی روی کاغذ می شوند ، تشکیل شده است و زمانی که از طریق فیوزینگ گرم خواهند شد ، ذوب خواهند شد و تحت فشار به الیاف کاغذ خواهند چسبید.

طرز کار چاپگر لیزری

 

فیوزینگ (Fuser) در چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟ 

فیوزینگ در چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟ واحد فیوزینگ از دو غلطک تشکیل شده است که وظیفه یکی ایجاد فشار (پرس) و وظیفه دیگری تولید گرما (هیتر) می باشد که با استفاده از فشار زیاد و گرما ، ذرات تونر ذوب شده و پیوند محکمی با الیاف کاغذ به وجود می آورند.

با توجه به این که فیوزینگ سرعت بالایی دارد ، سطح غلطک ها تا آن جا که ممکن است با کاغذ تماس کمتری پیدا می کنند و از خطر آتش سوزی جلوگیری خواهند کرد.

 

پیکاپ اسمبلی (Pickup Assembly)

وظیفه دریافت کاغذ از سینی (از طریق پیکاپ) و منتقل کردن آن به داخل دستگاه بر عهده این واحد می باشد.

 

مخزن ضایعات (Waste Toner Bottle)

از مخزن ضایعات که در بیشتر مدل ها درون کارتریج قرار دارد ، برای جمع آوری تونر اضافی از درام مورد استفاده قرار می گیرد.

به این صورت که تونر اضافی در مخزن رسوب کرده و بعد از پر شدن ، باید آن را خالی کرد. این کار عموما در هنگام شارژ کارتریج صورت می گیرد.

 

چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟

در چاپگرهای لیزری روند چاپ شامل ۷ مرحله کلیدی می باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها میپردازیم:

چاپگر لیزری چگونه کار میکند؟

مرحله اول

ابتدا داده ها از کامپیوتر به چاپگر منتقل شده و در حافظه داخلی چاپگر ذخیره خواهند شد. این انتقال عموما به وسیله کابل  Ethernet، کابل USB و یا از طریق وایرلس (درصورتی که چاپگر قابلیت بی سیم داشته باشد) انجام خواهد شد.

 

مرحله دوم

در طرز کار چاپگر لیزری ، چاپگر باید به دمای لازم برسد که این کار از طریق سیم کرونا انجام می شود. این سیم بعد از گرم شدن ، یک بار الکتریکی (مثبت) را به درام انتقال خواهد داد و زمانی که درام شروع به غلطیدن می کند ، بار الکتریکی را در کل سطح خود دریافت خواهد کرد.

 

در مرحله سوم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟

در این مرحله اکنون زمان شروع فرآیند انتقال داده ها می باشد ، به این صورت که درامی که بار مثبت دارد ، از طریق لیزر مورد هدف قرار خواهد گرفت و مناطقی که اشعه لیزر روی آن ها تابیده می شود ، تغییر خواهند کرد یعنی از مثبت به منفی تغییر بار خواهند داد.

در نتیجه تمام اطلاعات به صورت مناطقی با بار منفی روی درام اسکن خواهند شد. مناطق ذکر شده محل چسبیدن ذرات تونر می باشند که در نهایت بر روی کاغذ منتقل خواهند شد.

در مرحله سوم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟

 

مرحله چهارم

در مرحله چهارم طرز کار چاپگر لیزری ، حال مگنت شروع به باردار کردن تونر با بار مثبت خواهد کرد ، که به مناطقی از درام که بار منفی دارند خواهند چسبید.

 

مرحله پنجم

حال یک برگ کاغذ از طریق پیکاپ به داخل چاپگر کشیده خواهد شد. این برگ کاغذ از طریق سیم کرونا بار الکتریکی مثبت پیدا خواهد کرد و ذرات تونری که بار منفی دارند را به سمت خود جذب خواهد کرد.

 

در مرحله ششم چاپگر لیزری چگونه کار میکند ؟

اکنون برگ کاغذی که حاوی محتوای چاپ به صورت خام می باشد ، به واحد فیوزینگ منتقل خواهد شد. در این بخش ذرات تونر از طریق فشار و گرما به الیاف کاغذ خواهند چسبید.

 

مرحله هفتم

بعد از گذشتن کاغذ ، از قسمت فیوزینگ در واقع عمل پرینت به طور کامل انجام شده است و تنها ارائه کاغذ به کاربر باقی مانده ، که به وسیله قسمتی به نام رول اگزیت انجام خواهد شد و برگ کاغذ در اختیار کاربر قرار خواهد گرفت.

 

طرز کار چاپگر لیزری به زبان ساده

وقتی صفحه یا برگه ای را به چاپ می رسانید ، کامپیوتر یک جریان بسیار بزرگ از داده های الکترونیکی (میلیون ها کاراکتر یا چندین مگابایت) را به پرینتر لیزری انتقال می دهد.

طرز کار چاپگر لیزری به زبان ساده

در چاپگر لیزری یک مدار الکترونیکی تعبیه شده است که معنی تمام این داده ها را متوجه می شود و می داند که آن ها باید روی صفحه کاغذ به چه شکل ظاهر شوند.

مدار ذکر شده ، یک اسکن لیزری را بر سطح درام در درون پرینتر به جلو و عقب می کشد تا یک الگوی الکتریسیته ای ساکن به وجود آورد. در ادامه الکتریسیته ساکن نیز نوعی پودر به نام تونر را به صفحه جذب می کند.

و در بخش آخر همان طور که یک دستگاه فتوکپی عمل می کند ، یک بخش اتصال دهنده تعبیه شده است که تونر را به کاغذ می چسباند.

فروشگاه استوک پرینتر ، ارائه دهنده انواع چاپگر های تک کاره و چند کاره لیزری دست دوم با برند های مختلف از جمله اچ پی ، سامسونگ ، برادر و … می باشد. استوک پرینتر همچنین در زمینه سرویس و تعمیرات پرینتر نیز فعال است و به کاربران عزیز خدمت رسانی می کند. امیدواریم که آموزش چاپگر لیزری چگونه کار میکند ، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. برای مشاهده دیگر آموزش های وبسایت به بخش مجله استوک پرینتر مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *