وبلاگ

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ آنچه که باید بدانید!

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ آنچه که باید بدانید!
5/5 - (1 امتیاز)

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ؟ کدام یک برای شما مناسب است؟ این اساسی ترین و ضروری ترین سوال در خرید چاپگر است. هنگام خرید یک چاپگر، احتمالاً متوجه دو نوع چاپگر بسیار متفاوت شده اید: چاپگرهای جوهرافشان و چاپگرهای لیزری. سوال اینجاست که تفاوت بین پرینترهای لیزری و جوهرافشان چیست؟ و مهمتر از آن، کدام یک با نیازهای خاص شما سازگارتر است؟

بدون شک کنجکاو شده اید، بدانید که چه چیزی این دو فناوری و مدل های برتر هر دو دسته را متمایز می کند. ما در مجموعه استوک پرینتر، اینجا هستیم تا به شما پاسخ دهیم و راهنمایی های لازم را خدمت شما کاربران عزیز ارائه دهیم.

در ادامه مطلب با مزایا و معایب هر کدام از این چاپگرها آشنا می شوید، از این رو بهتر می­توانید در زمینه خرید چاپگر مناسب، تصمیم گیری کنید.

یه سایت متفاوت و حرفه ای برای کسب و کارت داشته باش !

شرکت طراحی سایت و سئو روژان وب

روژان وب

 

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ آنچه که باید بدانید!
  • پرینتر های لیزری
  • انواع پرینتر لیزری
  • مزایا و معایب پرینترهای لیزری
  • چاپگرهای جوهر افشان
  • مزایا و معایب پرینترهای جوهر افشان
  • پیشنهاد استوک پرینتر به شما

 

چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ آنچه که باید بدانید!

اگرچه هر دو فناوری چاپ جای خود را در خانه ها و دفاتر کار دارند، اما این احتمال وجود دارد که یکی بهتر از دیگری نیازهای شما را برآورده کند. در مورد انتخاب پرینترهای جوهرافشان یا لیزری، همه چیز به این بستگی دارد که شما می خواهید چه کاری انجام دهید و اینکه کدام فناوری برای نیازهایتان مناسب تر است.

 

پرینتر های لیزری

اندکی بعد از تولید و عرضه چاپگر های جوهر افشان، انواع دیگر چاپگر ها به بازار وارد شدند که به نام پرینتر های لیزری عمومیت یافتند. در یک نگاه حرفه ای می توان چنین استنباط نمود که چاپگر های لیزری در رواقع کمبود ها و معایب پرینتر های جوهر افشان را پوشانده و به نوعی جبران کردند.

البته این به معنای حذف و منسوخ شدن چاپگر های جوهر افشان نیست. آنها همچنان در عرصه چاپ، حرفی برای گفتن دارند. تفاوت تنها در سرعت عملکرد و افزایش میزان بازدهی چاپ با استفاده از چاپگر های لیزری است.

پرینتر های لیزری

اگر چه در گذشته، فقط پرینترهای لیزری سیاه و سفید در دسترس بودند اما به مرور زمان و همراه با عصر دیجیتالی شدن، چاپگرهای رنگی مورد استفاده قرار گرفتند. اکنون پرینترهای لیزری هم به صورت رنگی و هم سیاه و سفید در دسترس می باشند که بسته به نوع دستگاه، باید تونر های مخصوص آن ها خریداری شود. جدیدترین پرینترهای لیزری علاوه بر چاپ، اسکن، ایمیل و فکس را نیز انجام می دهند.

چاپگر های لیزری بر اساس عملکردی که ارائه می دهند به دو نوع متفاوت تقسیم می شوند: تک کاره و چند کاره. چاپگرهای لیزری تک کاره تنها قادر به چاپ اسناد و تصاویر هستند و قابلیت دیگری را ارائه نمی دهند.

اما چاپگر های لیزری چند کاره که با نام MFP نیز در بازار شناخته می شوند، علاوه بر قابلیت چاپ تصاویر و اسناد مختلف، می توانند کارهای دیگری همچون فکس، کپی و اسکن را نیز به خوبی انجام بدهند. شما با خرید یک دستگاه MFP در واقع کارایی چند دستگاه را در اختیار گرفته و در هزینه خود صرفه جویی قابل توجهی می کنید.

 

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت و توان کار بالا

اولین و مهمترین مزیت خرید پرینتر های لیزری، سرعت بالای چاپ و عملکرد بسیار خوبی است که ارائه می دهند. به دلیل دارا بودن چنین ویژگی هایی، آنها بهترین گزینه برای شرکت ها و اداراتی هستند که به دلیل حجم بالای کار روزانه، نیاز به سرعت بالای چاپ دارند.

پرتو لیزری که پرینتر لیزری از آن استفاده می‌کند با سرعت بسیار بالایی حرکت می‌کند، بنابراین فرآیند چاپ را سریع‌تر می‌کند. در مقایسه با یک چاپگر جوهر افشان یا یک چاپگر ماتریس نقطه ای، چاپگرهای لیزری بسیار سریعتر هستند.

اگر نیاز به چاپ کاغذ با حجم بالا دارید، پرینترهای لیزری بهترین گزینه خواهند بود. حتی کندترین نسخه پرینترهای لیزری قادر به چاپ حدود 20 الی 30 برگ کاغذ در دقیقه هستند. سرعت بالا در اصل می تواند منجر به بهره وری و کارایی بیشتر شود.

 

هزینه چاپ لیزری، مقرون به صرفه است.

اگر دیده می شود که در پاسخ سوال چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ بیشتر مردم به سرغ چاپگر لیزری می روند، جای تعجب نیست. اگرچه هزینه اولیه یک چاپگر لیزری بالاتر است اما می تواند کاغذهای بیشتری را با قیمت ارزان تر چاپ کند.

برخلاف پرینترهای جوهرافشان، در اینجا از کارتریج جوهری استفاده نمی شود. چاپگرهای لیزری از تونرهایی استفاده می کنند که می توانند کاغذهای بیشتری را نسبت به کارتریج جوهر با همان قیمت چاپ کنند.

مرکز خرید کلروفیل مایع اصل اینجاست!

کلروفیل مایع اصل

 

مزایای پرینترهای لیزری - توان کار بالا

کیفیت چاپ لیزری، مثال زدنی است.

از نظر وضوح و کیفیت در چاپ سیاه و سفید، هیچ چیز نمی تواند یک چاپگر لیزری را شکست دهد. متن ها کاملا دقیق ، واضح و بدون لکه چاپ می شوند و این عمدتا به دلیل استفاده از فناوری لیزر است که از تونرها برای ذوب مستقیم به کاغذ استفاده می کند.

توجه  داشته باشید که چاپگر های لیزری، وضوح تصویر یا Dpi در حدود ۶۰۰ نقطه یا 1200 نقطه در اینچ را ارائه می دهند که برای چاپ روزمره و استفاده در اداره ها و شرکت ها، بسیار مناسب است. این درحالیست که برخی نمونه های پیشرفته سطح رزولوشن ۲۴۰۰ dpi را به راحتی ارائه می دهند.

با این حال، توجه به این نکته حائز اهمیت است که چاپگر های لیزری در نشان دادن تصاویر زنده و عمق کیفیت چاپ نسبت به پرینتر های جوهر افشان در مرتبه دوم قرار می گیرند( اگر سرعت در اولویت شماست، چاپگر های لیزری بهترین هستند).

 

ظرفیت سینی با حجم زیاد

از دیگر مزایای خرید چاپگر های لیزری، افزایش ظرفیت سینی آنها نسبت به چاپگر های جوهر افشان است. به عبارت ساده تر اینکه، آنها دارای ظرفیت بیشتری هستند و قابلیت چاپ تعداد صفحات بیشتری را دارند.

حیرت آور است که این چاپگر ها هزاران برگه را بدون هیچگونه ایرادی در ماه چاپ می کنند. بدیهی است که چنین چاپگر هایی برای شرکت ها و ادراتی که ملزم به چاپ زیاد روزانه هستند، بهترین گزینه روی میز می باشند.

 

اطمینان بیشتر و نیاز به تعمیرات کم تر

برخلاف چاپگر های جوهر افشان که با برخی مشکلات رو برو می شوند و هزینه و زمان مورد نیاز برای تعمیر قطعات آنها زیاد است، پرینتر های لیزری معمولا دچار نقص های بسیار جزئی می شوند.

همچنین تونری که در پرینتر های لیزری استفاده می شود، دوام زیادی دارد و برای مدت زمان طولانی قابل استفاده خواهد بود. جالب تر اینکه اگر بنا به هر دلیلی برای مدت زمان زیادی از آن استفاده نکنید، هیچ جای نگرانی در مورد احتمال خشک شدن یا تبخیر تونر مانند جوهرافشان ها وجود ندارد. شاید همین نکته پاسخی به سوال چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان باشد.

 

معایب پرینتر های لیزری

پرینترهای لیزری گرچه بسیار سریع و بی صدا عمل می کنند اما بی عیب نیستند. پرینترهای لیزری از چاپگر های جوهرافشان گرانتر هستند. به همین دلیل است که چاپگرهای جوهرافشان معمولا برای مصارف خانگی و شخصی در جایی که تعداد چاپ پایین‌تری وجود دارد ، ترجیح داده می ‌شوند. البته که پیشنهاد ما به شما برای مصارف خانگی باز هم پرینتر های لیزری تک کاره می باشد.

افزون بر موارد فوق، پرینترهای لیزری در مقایسه با چاپگرهای جوهرافشان مخصوصا نمونه های چند کاره آن ها، بسیار سنگین تر و حجیم تر هستند و فضای بیشتری را اشغال میکنند. آنها حاوی درام و سایر اجزا هستند که آنها را بزرگتر می کند. بنابراین، این امر قابلیت حمل آنها را محدود می کند.

 

چاپگرهای جوهر افشان

تکامل فن ‌آوری ‌های جدید همیشه با بهبود زندگی ما همراه بوده و به ما امکان می‌دهد بهره‌ورتر، کارآمدتر و راحت‌تر شویم. در صنعت چاپ نیز شاهد ارزیابی و نوسازی بزرگی بوده ایم که چاپگرهای جوهرافشان گواه آن است. چاپگرهای جوهرافشان فرآیند چاپ تصاویر، بروشور و متون رنگی را متحول کرده اند.

با آنها، می توانیم با وضوح بالا و بدون نگرانی در مورد کیفیت چاپ، عملیات پرینت را انجام دهیم و مطمئن باشیم که همیشه عالی عمل می کنند. به همین دلیل است که این چاپگر ها انتخابی همیشگی طراحان گرافیک و عکاسان می باشند.

عملکرد چاپگرهای جوهرافشان به این شکل است که با استفاده از نازل های کوچک، قطرات جوهر را بر روی سطح کاغذ پخش می کنند. کارتریج های جوهر عمدتا به رنگ های زرد، فیروزه ای و سرخابی در بازار موجود هستند. اینها، سه رنگ اصلی مورد استفاده چاپگر هستند که پس از ترکیب به رنگ مورد نیاز شما تبدیل شده و بر روی کاغذ نقش می بندد.

مزایای پرینترهای جوهر افشان

مزایای پرینترهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان واقعاً در چاپ سایه‌ها ، رنگ‌های طبیعی و تصاویر با وضوح بالا، عالی عمل می کنند. اکثر چاپگرهای جوهرافشان قادر به چاپ عکس های زیبا با وضوح حداکثر 5000 نقطه در اینچ یا بیشتر هستند. همچنین در مقایسه با پرینتر های لیزری ، در ترکیب کردن رنگ ها و ارائه تنوع رنگی بسیار بهتر عمل می کنند.

چاپگرهای جوهرافشان به لحاظ ابعاد، بسیار کوچکتر هستند و فضای کمی را در محیط کار، به خود اختصاص می دهند. آنها برای استفاده در دفاتر کوچک و یا محیط های تنگ، بسیار ایده آل می باشند.

یکی دیگر از مزایای اصلی چاپگرهای جوهر افشان این است که ارزان تر از چاپگرهای لیزری هستند و هزینه خرید پایین تری دارند.

چاپگرهای جوهرافشان این قابلیت را دارند تا با کیفیت عالی بر روی انواع کاغذ ها به ویژه کاغذ گلاسه، کاغذ هنری و حتی پارچه، چاپ شوند. این در حالی است که آنها با کاغذ هایی که دارای ابعاد بزرگ هستند نیز سازگاری خوبی را نشان می دهند. دقیقا برعکس چاپگر های لیزری که با محدودیت انتخاب کاغذ مواجه هستند.

 

معایب پرینترهای جوهرافشان

  • سینی چاپگر جوهر افشان معمولا گنجایش 50 تا 100 برگه را در هر نوبت دارد که این برای کاربران با حجم بالای چاپ، چندان خوشایند به نظر نمی رسد.
  • کابرانی همچون کافی نت ها یا کسانی که ملزم به پرینت اسناد و فایل های زیادی هستند، مجبورند به طور مداوم کارتریج بخرند و این باعث افزایش هزینه ها خواهد بود
  • به لحاظ سرعت عملکرد نیز در مقایسه با پرینتر های لیزری بسیار کندتر عمل می کنند.
  • در صورت عدم استفاده طولانی مدت، کارتریج پرینتر های جوهر افشان خشک و غیر قابل استفاده می شود. در نتیجه به خرید مجدد، نیاز خواهد بود. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از کارتریج خشک شده، دستگاه چاپ شما دچار ایرادات جدی خواهد گردید.

معایب پرینترهای جوهرافشان

جمع بندی نهایی و پیشنهاد استوک پرینتر

در این مقاله سعی کردیم راهنمای جامعی را در مورد ویژگی های هر کدام از انواع دستگاه های چاپ خدمت شما کابران محترم ارائه بدهیم. در نهایت پاسخ اینکه چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان، به نیاز شما از چاپگر بستگی دارد.

 

پیشنهاد ما به شما این است:

عکاسان حرفه ای، آتلیه ها و کسانی که به دنبال پرینت تصاویر با کیفیت بالا هستند، باید از چاپگر های جوهر افشان استفاده کنند چرا که این دستگاه های چاپ دارای تناژ متنوعی بوده و ترکیب رنگ خیره کننده ای را به نمایش می گذارند. در مسابقه بین پرینتر های جوهر افشان و لیزری بر ارائه کیفیت تصاویر زنده و رنگ های مسحور کننده، چاپگر های جوهر افشان، برنده میدان خواهند بود.

اگر نیاز به چاپ متون سیاه وسفید یا نمودار های رنگی دارید و سرعت ، کیفیت و توان کاری برای شما اهمیت دارد در خرید پرینتر لیزری شک نکنید.

تجربه کیفیت چاپ عالی به واسطه پرتوهای لیزر، عدم نیاز به جوهر، سرعت باورنکردنی در هنگام چاپ، عملکرد چندکاره (اسکن، کپی و فکس) که شما را از خرید دستگاه های مجزا بی نیاز می کند به همراه ویژگی های متعدد دیگر، همگی دستاوردهایی هستند که با خرید چاپگر های لیزری در دسترس شما کاربران محترم قرار خواهند گرفت. قطعا پرینتر های لیزری تجربه ای شگرف از سرعت و عملکرد را در اختیار شما قرار می دهند

در نهایت در پاسخ به اینکه چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان ، باز هم انتخاب با شماست. امیدواریم که توانسته باشیم به شما در تصمیم گیری بهتر کمک کنیم. جهت مشاهده انواع پرینتر های تک کاره و چند کاره لیزری و جوهرافشان می توانید محصولات موجود در فروشگاه را مشاهده و با یکدیگر مقایسه نمایید. کارشناسان ما نیز از طریق شماره های تماس و واتساپ پاسخگوی شما خواهند بود.

یک نظر در “چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ آنچه که باید بدانید!

  1. شریفی گفت:

    ممنون از توضیحات بسیار مفید شما . موفق سربلند باشید .شریفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *